För allas trivsel

  • adam 

Det finns vissa oskrivna regler som alla borde följa för att det ska bli ett så trivsamt restaurangbesök som möjligt, för både gäster och personal. Med vanligt folkvett kommer du långt.

För gäster

Är du gäst på en restaurang bör du vara medveten om att det är personalens arbetsplats, och de ska inte lida för att du har en dålig dag. Säg hej när du kommer och försök skaka av dig irritation du har fått från annat håll. Det kostar inget att vara trevlig och lite ödmjuk även om du är gäst.

Tålamod är också en sak du kan behöva. Du är kunden, men kunden har inte alltid per automatik rätt i allting. Är restaurangen fullsatt är det stressigt för personalen, och du kan vara säker på att de jobbar så fort de kan för att alla ska få beställa och få ut sin mat. Är restaurangen fullsatt kan du underlätta för personalen och övriga gäster genom att faktiskt plocka ihop lite på bordet efter dig eller ställa undan din bricka om det finns ett ställe för det. Det hjälper inte heller att vifta med kortet vid kassan, personalen får inte mer tid för det, de blir snarare mer stressade och risken för att de gör fel ökar. Var en medmänniska och ta det lite lugnt.

För restaurangägare

För att din restaurang ska ge ett inbjudande intryck behöver du en snygg entré. Detta kan du fixa med hjälp av högkvalitativa karuselldörrar från Boonedam.se som har över 140 års erfarenhet när det gäller entrélösningar med fokus på säkerhet och personsäkerhetskontroll. En karuselldörr ger dessutom ett fräscht och spännande intryck, modernism blandat med aptitretande dofter som letar sig ut och lockar folket på gatan. Det kan få den hungrige att bestämma sig för att just din restaurang är värd ett besök.

För personal

Var trevlig mot kunden eller gästen. Du har valt ett jobb som innebär kontakt med andra människor, och oavsett om du är stressad eller trött är det trevligt med ett leende och ett hej. Sprid lite energi och glädje så blir atmosfären mycket bättre. Ett sätt att visa kunden uppmärksamhet är att lyssna på barnen när de beställer vad de vill ha. Håll ett öga på föräldrarna och se om de godkänner vad barnet vill ha, men låt barnet stå i centrum. Det får både föräldrar och barn att känna sig väl bemötta.

Även om det är stressigt så var noga med att torka av överallt så det är rent och fräscht. Dammtorka ofta, för när gästerna väntar på sin mat sitter de ofta och tittar på allting omkring sig och uttråkade gäster är experter på att hitta gammalt damm på de mest omöjliga ställen. Försök heller inte ta åt dig om gästerna är irriterade. De kan ha haft en dålig dag, och låt inte det påverka ditt goda humör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *