Singapore har en av världens mest spännande matkulturer. Det finns allt från kinesisk, koreansk, malaysisk och indisk mat. Vad många inte vet är att Singapore är det land som har flest Michelinstjärnor av alla länder i hela världen. Därför kommer denna artikel gå igenom singaporiansk matkultur och olika restauranger.
Spännande marknadsföring
Till skillnad från många andra länder så har singaporianska restauranger en relativt aggressiv typ av marknadsföring. Många av restaurangerna har nämligen fokuserat på att skapa nyhetsbrev varje vecka för att locka till sig kunder. Det är nämligen så att om man äter på restaurangerna så är det inte ovanligt att servitören ber om ens emailadress så att man kan läggas till i restaurangens nyhetsbrev. Genom att tacka ja till detta så kan man också få inspiration till vad man kan laga där hemma.
En mix av olika kulturer
Vad som gör Singapore ännu mer spännande är att det finns så pass många olika kulturer i landet. Det finns allt från indier, kineser, koreaner, malajer, indoneser och thailändare. På grund av att de olika folkgrupperna bott i landet så pass länge har matkulturen mixats ordentligt. Det finns exempelvis indier som lagar nudlar och soppor, något som är extremt ovanligt i Indien. Det finns också många kineser som använder kryddor som garam masala och gurkmeja, vilket är väldigt ovanligt i Kina.
Detta har även gjort att en mängd olika typer av singaporianska restauranger har etablerats. Dessa kallas för hawkers och varje liten restaurang specialiserar sig på en specifik maträtt. Några av de mest populära maträtterna är bland annat chicken rice, mie goreng och biryani. Detta är maträtter som är helt unika för just Singapore, även om det finns varianter i andra länder.