Arbetar du inom restaurangbranschen och är i behov av ny personal? Tyvärr är detta en bransch som har en mycket hög personalomsättning. Många arbetar tillfälligt i branschen för att sedan gå vidare till andra yrken. Så är det dock inte med alla. Det finns många restauranger som har personal som har arbetat på plats under många år, men yrket innebär ofta mycket stress och jobbiga arbetstider, något som alla inte klarar av.
Som restaurangägare är det viktigt att du ser till att du alltid har den bemanning som du behöver för att verksamheten ska fungera bra. Det kan t.ex. handla om att du har anställda som kan hoppa in vid behov, men det kan också handla om att ha ett gott och nära samarbete med ett bra bemanningsföretag. Hos Bravura.se kommer du att kunna hitta personal riktigt snabbt och du kan själv välja vad det är för typ av erfarenhet eller befattning som du är i behov av. Här finns allt från servitriser till souschefer och kockar, men också sommelier och köksmästare.
Hyra in personal eller anställa – vad är bäst?
En mycket vanlig fundering man som restaurangägare kan ha är om man ska hyra in personal via ett bemanningsföretag eller om man ska anställda direkt på plats. Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Om du hyr in via ett bemanningsföretag kan du aldrig vara säker på att du får samma person varje gång. Det innebär inte bara att kvaliteten på den inhyrde kan variera, utan även förmågan att samarbeta och kommunicera kan se olika ut.
Är du ofta i behov av extra personal kan det således vara bäst att anställa direkt via företag. Då vet du med säkerhet att du har en person som kan hoppa in om sjukfrånvaron skulle vara hög eller om någon plötsligt väljer att sluta. Att gå via ett bemanningsföretag lämpar sig dock bra för den som inte är i behov av extrapersonal speciellt ofta och som vill kunna ha tillgång till människor med olika befattningar och erfarenheter.
Ta hand om dina anställda så stannar de längre
Många väljer att gå vidare från restaurangbranschen för att arbetsvillkoren inte alltid är de bästa, vilket är känt sedan länge. Därför är det viktigt att du som företagare ser till att du gör ditt yttersta för att dina anställda och medarbetare ska trivas. Det kan t.ex. handla om att du aktivt arbetar för en bättre arbetsmiljö, men det kan också handla om att se över lönerna eller förmåner i form av friskvårdsbidrag eller liknande.
Om du ser till att dina anställda får så bra arbetsvillkor som möjligt minskar du risken för att de ska sluta eller gå vidare till ett annat företag. Detta i sin tur minskar personalomsättningen och effektiviserar verksamheten. Win-win!